דיכאון יכול להתפתח לאט מאוד, ואתם אפילו יכולים שלא להיות מודעים לנוכחותו עד שהוא יבלע אותכם לחלוטין. כולנו חווינו עצב מדי פעם, אבל כאשר חוויות כאלה מתחילות להכיל יותר מ-50% מכל הרגשות שלכם, זה מפסיק להיות נורמה. אם אתם לא בטוחים מה הוא דיכאון, אז חשוב לדעת על הסימפטומים והשלבים של המחלה הזו, כידי לנקוט באמצעים ולמנוע מהמחלה להיתעצם.

 

שלבים של דיכאון קבלה והכחשה

ארועים דרמטיים בחיים יכולות לגרום לדיכאון זמני, ארועים כמו אובדן, מוות של יקירם, או פרדה. ברוב המקרים, אדם סובל במשך זמן מה ואז חוזר בהדרגה לחיים רגילים. עם זאת, אם שמחת החיים לא תחזור, והעצב נמשך ומעמיק, וחודר לכל ההיבטים של החיים, אנחנו יכולים לדבר על השלב הראשוני של דיכאון אמיתי. דיכאון אמיתי יכול להתרחש גם ללא הדק מוגדר בבירור או אירוע. ייתכן שאדם לא יוכל לנקוב במדוייק בשם של סיבה מסוימת לדיכאון, ולמרות כל המאמצים שנעשו “להתגבר” עליו, הדיכאון ימשיך במשך שבועות, חודשים ואולי שנים.

מתי נוכל לדבר על תחילתו של דיכאון אמיתי? כשרגשות של דיכאון, עצב, או חוסר בהירות בחיים נמשכים יותר משבועיים, או במרווחים ספורים במהלך השנה, אובחנה המחלה כהפרעה חמורה. בצורתו הגרועה ביותר, דיכאון מוביל למחשבות אובדניות, ויש אנשים שאפילו מפתחים פסיכוזה. זה מצב חמור מאוד וצריך להתייחס אליו ברצינות. יש חמישה שלבים עיקריים, כולל ההכחשה וקבלה של המחלה. מאחר שניתן לטפל בדיכאון, חשוב לזהות את סימני האזהרה בזמן, כדי לבקש עזרה מקצועית מהר ככל האפשר.

 

חמישה שלבים של דיכאון וצער

דיכאון לא בא לידי ביטוי אצל כולם באותה צורה. משך הזמן הדרוש להתפתחות המחלה, התסמינים וחומרתה של המחלה משתנים. ישנם, עם זאת, כמה רגעי מפתח שרוב האנשים יחוו, והם יוצרים את הבסיס לחמשת השלבים של הדיכאון, של הקבלה והדחייה. לפני ששוקלים את חמשת השלבים האלה, זה עשוי להיות שימושי להבין את חמשת שלבי האבל. יש גם אלמנט של הכחשה וקבלה לאחר מכן בחמשת השלבים האלה. מחקרים גם מראים שאנשים שסובלים מדיכאון עוברים לעתים קרובות חמישה שלבים של צער, שעובר מהכחשה ראשונית עד לקבלה.

חמשת שלבי האבל תוארו על ידי ד “ר אליזבת’ קובלר-רוס, כדי להסביר את חוויותיהם של אנשים עם אבחנה סופנית, אך מאז הם שימשו גם כדי לתאר את חוויותיהם של אנשים שסבלו מאובדן, אובדן, צער, צער או פרידה. חשוב לזכור שלא כולם עוברים את השלבים האלה באותו סדר כפי שמתואר, מהכחשה לקבלה, או בתוך פרק זמן מסוים לכל שלב. יש אנשים שמדלגים על שלבים מסוימים לגמרי או עוברים מבמה לבמה פעמים רבות.

  1. הכחשה ובידוד.
    השלב הראשון הוא הכחשה של דיכאון. הכחשה בדרך כלל לא נמשכת זמן רב, כשזה מגיע לדיכאון. קשה להתעלם מתחושת עצב עזה, במהלך פרק דכאוני. עם זאת, לעתים קרובות אנשים מכחישים את קיומה של הבעיה. אנשים רבים מאמינים שהם מסוגלים להתמודד עם עצב, ואפילו בסוף להיתגבר עליו.
  2. כעס.
    כאשר השלב הראשון של ההכחשה מסתיים, הפרט עשוי להתחיל להרגיש כעס על עצמו, אחרים, גורל, העולם שגרם לו לחוות את כל זה. בשלב זה, השאלה שעולה לעתים קרובות: “למה אני, למה אני?».
  3. מכירה פומבית.
    ככל שהמחלה מתקדמת, הדיכאון מתחיל לחיות חיים משלו. מחשבות נוראיות מופיעות. האדם מתחיל לנהל משא ומתן עם עצמו, מנסה לגרש את המחשבות, שנגרמו על ידי דיכאון, לטובת משהו חיובי יותר. למרבה הצער, טקטיקה זו היא לעתים רחוקות מוצלחת, ומחשבות שליליות יחולות לצאת החוצה, וזה מפנה את מקומו לשלב הבא.
  4. דיכאון.
    כאשר אנשים נמצאים בתחושת דיכאון, הם עשויים להרגיש שהם הולכים לאיבוד במדבר, ללא דרך החוצה. הם עלולים להרגיש שהם לעולם לא יהיו מאושרים שוב. בשלב זה, אלולים להתגבר מחשבות אובססיביות ומתישות, שיכולות להחמיר עוד יותר את המחלה, מה שהופך את הבן אדם להרגיש יותר, יותר נואש ובודד.
  5. קבלה.
    שלב קבלת הדיכאון. כשאדם הגיע לשלב האחרון, זה אומר שהוא קיבל את המציאות של המחלה. בשלב זה, סביר להניח, שהוא הבין שזקוק לעזרה. ואחרי קבלת אותה עזרה, אנשים מתחילים להרגיש טוב יותר. יש פחד של נסיגה, אבל בסופו של דבר יש הבנה שצריך להמשיך להתמקד בהיבטים החיוביים של החיים.

 

 

שלבים של דיכאון קבלה הכחשה

 

עכשיו כשיש לנו הבנה טובה יותר של איך שלבי האבל קשורים לדיכאון, בואו נסתכל על חמשת השלבים של דיכאון. השלבים הללו מבוססים על הסימפטומים של ההפרעה הדכאונית עצמה, אולם, החוויות בפועל יכולות להשתנות באופן משמעותי מאדם לאדם. חלק מהאנשים יחוו את כל חמשת השלבים, בזמן שאחרים ידלגו על שלבים מסוימים לחלוטין. חמשת השלבים הבאים של דיכאון נותנים מושג כללי על מה שרוב האנשים עם דיכאון יעברו.

1. חשיבה שלילית.
השלב הראשון הוא חשיבה שלילית, שלעתים קרובות מתחילה בסדרה של מחשבות שליליות שהן הרסניות, פולשניות וקשה להיפטר מהן. מחשבות שליליות אלו עשויות להזדהות עם מראה, עבודה או מעמד חברתי. הם גם יכולים להיות ממוקדים במציאות המקיפה. בניגוד לדאגה הרגילה לגבי המדינה והעולם שבו אנו חיים, אדם שסובל מדיכאון מבין שכל הסובב אותו פשוט נופל לתהום, המצב חסר תקווה ולעולם לא ישתפר, ואין טעם להמשיך לחיות. “מה הטעם לחיות אם גורלם של כולם נחרץ?”

2. שינויים בהתנהגות האכילה.
הרבה אנשים שחווים דיכאון חווים שינויים בתאבונם. חלקם מאבדים את התיאבון לחלוטין, בעוד אחרים עלולים להתחיל לאכול יותר כמו מכונת עיבוד מזון, תוך סיכון הפרעת אכילה או התמכרות למזון בנוסף לדיכאון. יש אנשים שלא משתנים כלל. זה תלוי באדם ובהרגלי האכילה הטיפוסיים שלו.

3. שינוי בשינה.
כמעט כל אדם עם דיכאון מתקשה לישון, כי המוח מחפש לברוח מהלחץ והכאב של המחלה וכל המשאבים שלו מושלכים עליה. זה גורם לכישלון הורמונלי, שהורס שינה נורמלית מלכתחילה. כמו אם השינויים בתיאבון, גם בעיות שינה תלויים באדם — אין חוקים כלליים. יש אנשים שחווים נדודי שינה כי מחשבות שליליות צורכות אותם בלילה, מה שהופך את השינה לבלתי אפשרית. כתוצאה מכך, הם נשארים עייפים,ורדומים במהלך היום. יש אנשים שמרגישים כל-כך מנוקזים ממטח המחשבות השליליות, שהם מתקשים לצאת מהמיטה. יש אנשים שנרדמים בדרך כלל, אבל הם מתעוררים באמצע הלילה ולא יכולים לישון. חלקם כל כך מפחדים שברגע שהם הולכים לישון הם יצתרכו להתגבר על מחשבות הרסניות ושליליות, שהם מנסים למצות את עצמם עד הקצה, ולהירדם רק בבוקר.

4. הגייה עצמית.
אדם מאשים את עצמו במשהו שהוא מחוץ לשליטתו. הוא אפילו מאשים את עצמו על כך שהוא נכנס לדיכאון. הוא מתבייש בכך שהוא לא מתמודד עם המשימות והאחריות הרגילות שלו. זה הופך למעגל סגור של רגשות של אי-התאמה, חוסר אונים, ותחושת כישלון. אדם מאשים את עצמו על כל מה שיכול ולא יכול להיעשות. ככל שהתסמינים מחמירים והדיכאון מחמיר, הוא מתחיל להבין שאולי לא שווה לחיות את החיים.

5. מחשבות אובדניות והתנהגות.
ככל שהחומרה של המחלה גדלה, כך גם הסבירות להתנהגות אובדנית או פגיעה עצמית. לא כולם מגיעים לשלב הזה, כי רבים מבקשים עזרה לפני שדיכאון מניע אותם להתאבדות. ועבור רבים מאלה שהגיעו לשלב הזה, הרצון להרוג את עצמם קשור יותר לרצון להיפטר מרגשות דיכאון מאשר לרצון לחיות. אבל אם הגעתם לשלב הזה או לא, ברגע שאתם מוצאים את עצמכם שוקלים דברים הקשורים להתאבדות, אתם צריכים לחפש עזרה מקצועית באופן מיידי.

 

חשוב לקבל עזרה בהקדם האפשרי

קבלת עזרה בשלבים המוקדמים של מצב פסיכולוגי מורכב, יכול לעשות הבדל עצום ולהכריעה ב עד כמה מהר אתם תאוששו ממצב של דיכאון. אם אתהם מרגישים מדוכאים ממתח, הפרדה מהמשפחה, הפרדה מבן או בת הזוג שלכם, פחדים או חרדות נפשית, אל תפחדו להתייעץ עם מומחה, אל תיתנו לשלב הראשון להתפתח למשהו יותר חמור. לעתים קרובות המחשבה על פגישת פסיכולוג באופן אישי לבעיית הדיכאון עשויה להיראות מאיימת, אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לקבל את העזרה שאתם זקוקים לה. שקול שימוש במשאבים מקוונים כגון Helppoint המספקים גישה לעשרות פסיכולוגים מוסמכים כדי לעזור לכם להתמודד עם דיכאון ולהחזיר תחושה של שמחה ורצון לחיות.