מעוניין לשנות התנהגותו של אדם אחר? אל תעשה את הטעות הזאת

 

אנשים רבים מנסים לשנות את התנהגותם של אחרים על ידי מגוון הוראות ואיומים, מה שמהווה טעות נפוצה ולא יעבוד לטווח הארוך.
בהתנהגות האנושית ישנה סתירה מקובלת שנוטים להתעלם ממנה: אנו אוהבים להגיד לאחרים מה לעשות ואיך לפעול, אך שונאים כאשר אחרים עושים זאת כלפינו.
תחשבו על זה. אנשים אוהבים לתת עצות לקרוביהם, לבני משפחתם, לשכנים, עמיתים, זרים וכל מי שרק מוכן להקשיב (ואף לאלו שלא מוכנים). ובעידן הנוכחי של המדיה החברתית, אנשים אוהבים לפרסם מאמרים שאומרים לאחרים מה לעשות, מה לחשוב, איך להרגיש, איך להצביע ובמה להשקיע את זמנם ואת כספם.
עם זאת, עד כמה אנחנו באמת מוכנים לקבל עצות של אחרים בידיים פתוחות ולהתחיל לפעול לפיהם?
כמובן, מדי פעם אנו עושים מה שאחרים מבקשים מאתנו וזאת מסיבות שונות, כגון לצורך הפסקת קטרוג של האחר, הימנעות מתחושת האשמה שלנו או מתוך האינטרס האישי בתקווה שנזדכה על זה בעתיד. אך בכל המקרים הללו איננו פועלים מתוך טוב לב ונדיבות אלא לרוב הדבר מלווה ברגשות שליליים וטינה פנימית. ככלל, אין זו החלטה מתוך הרצון החופשי שלנו.
תיאוריית התגובה עוזרת להבין את התופעה זו. התיאוריה מניחה כי בכל פעם שהחופשיות שלנו מוטלת בספק או מאוימת על ידי גורם אחר, נגיב באופן הגנתי על תחושת החופש שלנו ודוחה את האיום. אנו פועלים כך גם בנושאים הלא חשובים. לדוגמא, כאשר נאמר לנו שאין להגיע לתיאטרון בבגדי חול, אנו באופן אינסטינקטיבי נרצה להפר את הנאמר ולהגיע לבלט לבושים בג’ינס.

 

האם ניתן לשנות את צורת ההתנהגות של בן אדם ?

 

האסטרטגיה הטובה ביותר לשנות התנהגותו של האחר ולעודד אותו לעשות מה שאנו מעוניינים שיעשה, היא להשתמש בתיאוריית הלמידה באמצעות צפייה. הדבר פועל הן למבוגרים והן לילדים כאחד.
אנו בונים מודל התנהגותי רצוי ואחרים מתחילים ללכת אחריו.
ובכן, במקום לנסות לשנות את ההתנהגות של אדם העומד מולך ולחלק הוראות לאחרים, עליך לקחת את היוזמה ולפעול בצורה שהנך מצפה מהאחר.
לדוגמה, במקום להורות למישהו איך הוא צריך להצביע ובכך לנסות לשנות את דעתו, עליך להגיד לו כיצד אתה מתכוון להצביע, ללא הוראות או ציפיות מסוימות בנוגע לצורת ההצבעה שלו.
במקום להגיד למישהו כיצד עליו להתלבש, תלבשו בעצמכם מה שאתם רוצים שהאחר ילבש ואולי אף תסביר לו מדוע אתה עושה זאת.
כמו כן, זה עובד נהדר עם בני הנוער הקשים: אתה מעוניין שהילדים שלך יעשו פעילות ספורטיבית במקום לשבת בטפלון? עליך להתחיל את הפעילות בעצמך והם יצטרפו.
אתה רוצה שהם ילכו למוזיאונים? תארגן יום מוזיאון בימי שבת ותתחיל ללכת בעצמך. יש סיכוי גדול שהם יראו את העניין האמתי שלך (זה חשוב) וירצו להצטרף .
במילים אחרות, אל תנסו לשנות התנהגות של אדם אחר על ידי חלוקת הוראות, אל תגידו לאחרים מה לעשות, אלא תיצרו מודל התנהגותי שהנכם מעוניינים בו אצל האחר. שתי התיאוריות שהוזכרו לעיל- תיאוריית התגובה ותיאוריית הלמידה באמצעות צפייה יכולות לשמש אותך בעת הצורך לשנות התנהגות בלתי רצויה, כדי להימנע מאחת הטעויות הפשוטות לכאורה אך הנפוצות ביותר שאנשים עושים.