טיפול תרופתי ממושך וטיפול פסיכו-סוציאלי במכורים לחומרים אופיאטים באמצעות תרופות אגוניסטיות או אגוניסטיות חלקיות כגון מתדון, בופרנורפין, מדיניות המחלקה לטיפול בהתמכרויות של משרד הבריאות.

 

הורדה ותצוגה של המסמך המקורי אפשרית על ידי לחיצה על הקישור הבא:

טיפול תרופתי ממושך וטיפול פסיכו-סוציאלי במכורים לחומרים אופיאטים – מדיניות המחלקה לטיפול בהתמכרויות

 

תוכן עניינים:

1 .עיקרי המדיניות לטיפול תרופתי ממושך במכורים לאופיאטים
2 .מבוא
1.2.מחלת ההתמכרות לאופיאטים ונזקיה
ההתמכרות הגדרת.2.1.1
2.1.2.אבחנה של תסמונת של תלות (התמכרות)
3.1.2.אבחנה של שימוש מזיק (שימוש לרעה)
4.1.2.נזקי ההתמכרות והשימוש המזיק
2.2 .תרופות לטיפול בהתמכרות לאופיאטים
3.2.הטיפול הפסיכו-סוציאלי
3 .אוכלוסית היעד ומטרות הטיפול
1.3.אוכלוסית הייעד
2.3.מטרות הטיפול:
1.2.3 .לטווח הקצר והבינוני
הארוך לטווח.3.2.2
4 .קבלה לטיפול (ועדת קבלה וקריטריונים לקבלה)
1.4.ועדת קבלה.
2.4 .קריטריונים לקבלה
3.4.קריטריונים לקבלה מיידית (ללא המתנה)
4.4.ניהול רשימת המתנה
5.4.אינטייק ממוחשב
5 .הנחיות לטיפול התרופתי והפסיכו- סוציאלי
1.5 .עקרונות טיפוליים
2.5.שלבי הטיפול
1.2.5.השלב החריף (האקוטי).
ההתייצבות שלב.5.2.2
3.2.5.שלב הייצוב המתקדם
4.2.5.שלב סיום הטיפול ומעבר למסלול הגמילה המלאה
3.5.רצף טיפול
4.5.טיפול רפואי
קבלה בדיקות.5.4.1
רפואית הערכה.5.4.2
3.4.5.הנפקת התרופה – מתדון
מינון.5.4.4
5.4.5.הנפקת התרופה – בופרנורפין
5.5.טיפול פסיכוסוציאלי
6.5.גמילה פיסית (דטוקסיפיקציה) בעזרת מתדון / בופרנורפין- הנחיות רפואיות:
6 .טיפול באוכלוסיות מיוחדות/מצבים מיוחדים
1.6.נשים הרות וטיפול ביילודים
2.6.בדיקת הריון
3.6 .הפסקת היריון
4.6 .תחלואה כפולה נפשית
5.6 .שימוש מרובה בסמי רחוב ותרופות (Abuse Polydrug (
7 .זכויות מטופלים וגבולות טיפוליים
הקדמה.7.1
2.7.זכויות המטופל
3.7.גבולות טיפוליים (כללי מסגרת)
חובות.7.3.1
איסורים.7.3.2
3.3.7.הטלת הגבלות (סנקציות) טיפוליות
(תמריצים (הטבות. 7.3.4
8 .מתן מנות מתדון/בופרנורפין לנסיעות לחו”ל
9 .קבלת מטופלים תיירים לתקופות מוגבלות
10 .חובת דיווח

 

עיקרי המדיניות לטיפול תרופתי ממושך במכורים לאופיאטים

בהתבסס על המידע המחקרי והרפואי המקומי והבין-לאומי העדכני וקביעת גופים מקצועיים שונים בעולם דוגמת איגוד הפסיכיאטרים האמריקאים (APA ,(המכון הלאומי למצויינות קלינית (NICE (באנגליה, ומינהל שרותי טיפול בהתמכרויות ובריאות הנפש בארה”ב SAMHSA) ,קובע משרד הבריאות כי:

  1. טיפול תרופתי ממושך באמצעות אגוניסט (דוגמת מתדון), או אגוניסט חלקי (דוגמת בופרנורפין-בתרופות כגון סובוטקס, סובוקסון) הינה שיטת טיפול יעילה ובטיחותית בחולים במחלת ההתמכרות לאופיאטים המעוניינים להפסיק את השימוש באופיאטים, מצמצמת משמעותית את הנזק הישיר והעקיף הנגרם עקב ההתמכרות.
  2. למשתתפים בתוכניות טיפול תרופתי ממושך שיעורי התמדה גבוהים (Rates Retention (יותר מאשר בגישות טיפוליות אחרות.
  3. יעילות הטיפול מתבטאת בהשגת שליטה על דפוסי צריכת הסם עד להפסקה מוחלטת של השימוש בו, הקטנת הסיכון להידבק ולהדביק במחלות זיהומיות בשל השימוש בהזרקה ובהקטנת נזקי הפשיעה הנילווים לשימוש בסמי רחוב.
  4. שילוב טיפול פסיכו-סוציאלי וטיפול שיקומי עם הטיפול התרופתי הוכח כמשפר באופן משמעותי את הפסקת השימוש וההינזרות המוחלטת (abstinence total (גם מאופיאטים וגם מסמי רחוב אחרים. הטיפול המשולב תורם משמעותית להגדלת יכולת התפקוד של המטופל במעגלי החיים השונים – עבודה, משפחה וחברה ובכך מאפשר טיפול זה את ההשתקמות של החולים במחלת
    ההתמכרות ושל משפחתם.
  5. לתהליך טיפול זה נידרשים שנים רבות וחלק מהמטופלים ייזדקקו לתרופה אגוניסטית כל חייהם.
  6. נדרשת בניית מערך טיפול רב שלבי – דיפרציאלי ושיטתי כך שניתן יהיה להתאים את סוג הטיפול התרופתי ומינונו ואת סוגי ואינטנסיביות הטיפולים הפסיכוסוציאליים לכל מטופל, בהתאם למצבו.
  7. החלטות בדבר תכני ומשך הטיפול בכל שלב, צריכות להתבצע במשותף ע”י הצוות הרב מקצועי (הרפואי והפסיכוסוציאלי) יחד עם המטופל.
  8. הבחירה בסוג תרופה (מתדון / בופרנורפין / סובוקסון) ובמינון צריכה להיעשות על ידי רופא המרכז וזאת לאחר בדיקה קלינית, בדיקות מעבדה ושיקול פרטני הלוקח בחשבון מספר גורמים כגון ההיסטוריה של התמכרות וחומרתה, המוטיבציה לטיפול כזה או אחר, הערכת יתרונות  וסיכונים של כל טיפול תוך שיתוף המטופל וזאת בהתאם להתוויות והתוויות הנגד של התרופה.
  9. כל מסגרת טיפולית מחוייבת בנוסף למתן הטיפול התרופתי והפסיכוסוציאלי גם במתן הדרכה למזעור נזקים ולקידום בריאות.
    אוראלי במינון), Buprenorphine) ובופרנורפין) Methadone Hydrochloride) מתדון.
  10. מותאם אישית, הינן התרופות האגוניסטיות/ אגוניסטיות חלקיות המומלצות בישראל בשלב זה כאופציה לטיפול תרופתי ממושך בהתמכרות לאופיאטים.
  11. טיפול תרופתי אגוניסטי במתדון / בופרנורפין לחולים מכורים לאופיאטים יינתן רק במרפאות או במרכזים ממשלתיים, ציבוריים או פרטיים אשר קיבלו רשיון (רפואי או משולב) עפ”י חוק פיקוח על מוסדות למשתמשים בסמים 1993 ותקנותיו. על המרכזים לעמוד בדרישות החוק והתקנות ולהיות נגישים לתחבורה ציבורית ולבעלי מוגבלויות.
  12. על מנת לתת מענה טיפולי למתגוררים באזורים המרוחקים ממרכזי הקבע- תופעלנה מרפאות ניידות לאזור הגליל המזרחי והעליון, לאזור הגליל המערבי והעליון ולאזור הנגב ואילת. מקומות הטיפול ייקבעו באישור המחלקה לטיפול בהתמכרויות.
  13. יש חשיבות להרחבת הקשרים ההדדים עם מוסדות רפואה ראשונית (קופות חולים ומרכזים לבריאות הנפש) ובתי חולים כלליים ופסיכיאטרים.
  14. יש לחזק את תחום המחקר בנושא שימוש בסמים ואלכוהול וההתמכרות אליהם, שיטות טיפול חדשות בהם, וכן לעודד חוקרים מתחומי הרפואה, חקר המח והביולוגיה מחד וחוקרים בתחומי מדעי החברה מאידך לחקור תחום זה.

 

מחלת ההתמכרות לאופיאטים ונזקיה

התמכרות לחומרים אופיאטים (הרואין, מורפין, מתדון, אוקסיקונטין, פנטאניל ונגזרותיהם) הינה מחלה פיזיולוגית, בעלת היקפים נרחבים ובעלת השלכות שליליות רבות על המכור, על בני משפחתו, על הקהילה ועל בריאות הציבור.להתמכרות זו נלווים לעיתים קרובות ביותר שימוש בחומרים פסיכואקטיביים אחרים (abuse polydrug -(המקשים על תהליך הטיפול ומחייבים התייחסות מרובה ויחודית.
ההתמכרות הגדרת.

התמכרות היא מחלה מוחית כרונית בשל שינויים נירו- פלסטיים ברמה עצבית וברמה מולקולארית במוח, חלקם הפיכים וחלקם בלתי הפיכים, כתוצאה משימוש בסמים.

  1. המחלה הינה בעלת מאפיינים התלקחותיים חוזרים ונשנים עם היבטים ביו-פסיכו- סוציאליים, המאופיינת בהתנהגות  ובססיבית- קומפולסיבית לחיפוש אחר סמים, אלכוהול או חומרים פסיכואקטיבים אחרים ונטילתם למרות התוצאות השליליות הנגזרות מכך.

 

אבחנה של תסמונת של תלות (התמכרות)
1.2.1.2 .בישראל האבחון מתבצע בידי רופא על פי 10-ICD סיווג המחלות הבינלאומי.
2.2.1.2 .יש לקבוע אבחנה ודאית של תלות אך ורק כאשר הודגמו או נחוו 3 או יותר מהמדדים הבאים בזמן כלשהו במהלך השנה שחלפה.
1.2.2.1.2 .תשוקה עזה או דחף כפייתי ליטול את החומר.
2.2.2.1.2 .קשיים בשליטה על התנהגות של נטילת החומר, במונחים של תחילת השימוש, הפסקתו והכמות הנצרכת.
3.2.2.1.2 .מצב של גמילה פיזיולוגית כשהשימוש בחומר נפסק או הופחת, כפי שמתבטא בתסמונת הגמילה האופיינית לאותו חומר פסיכואקטיבי, או שהשימוש באותו חומר (או בחומר דומה) מקל על הסימפטומים של הגמילה או מונע אותם.
4.2.2.1.2 .עדות להתפתחות של התרגלות (Tolerance ,(באופן המחייב הגדלת המינון של החומרים הפסיכואקטיביים, כדי להשיג תוצאות שבתחילה הושגו בעזרת מינונים נמוכים יותר (דוגמאות לכך אפשר למצוא אצל בעלי תלות באופיאטים, הנוטלים מנה יומית שדי בה כדי להביא לחוסר תפקוד או לגרום מוות אצל משתמשים שלא פיתחו התרגלות).
5.2.2.1.2 .הזנחה מתקדמת של הנאות ושל תחומי עניין אחרים בגלל השימוש בחומר הפסיכואקטיבי ועלייה בזמן שהאדם מקדיש להשגת החומר או לצריכתו, או בזמן הנדרש להתאוששות מהשפעותיו.
6.2.2.1.2 .התמדה בשימוש למרות שיש עדות ברורה לנזקים שהוא גורם, כמו: נזק לכבד בגלל שתייה מופרזת, תקופות של דיכאון בעיקבות שימוש “כבד” בחומר או פגימה בתפקוד הקוגניטיבי, הקשורה לסמים. יש לוודא שהמשתמש אכן היה מודע לאופי הנזק ולהיקפו, או שאפשר היה לצפות לכך שיהיה מודע להם. מדינת ישראל.

 

אבחנה של שימוש מזיק (שימוש לרעה)
הגדרה – זהו דפוס של שימוש בחומר פסיכואקטיבי הגורם לנזק לבריאות. הנזק עלול להיות גופני (כמו צהבת כתוצאה מהזרקה עצמית של סמים) או נפשי (דוגמת אירועים של הפרעה דיכאונית משנית לצריכה כבדה באלכוהול).

 

נזקי ההתמכרות והשימוש המזיק

  1. סיכון מוגבר למוות ולתחלואה גופנית/נפשית של המכור ממנת יתר, ממחלות זיהומיות כתוצאה משימוש במחטים מזוהמות (צהבת B ו-C ,HIV ,(מתזונה לקוייה והרגלי בריאות לקויים (מחלות דנטליות, אובדן שיניים), מאובדנות, נפילות, תאונות, חבלות עקב אלימות ועוד.
  2. סיכון מוגבר להדבקת אחרים במחלות זיהומיות
  3. עבריינות (גניבות, שוד, פריצה) למימון הסם
  4. עיסוק בזנות למימון הסם
  5. תפקוד חברתי ומשפחתי לקוי ביותר- אי תעסוקה וחוסר יצרנות, דרות רחוב, אלימות, פירוק משפחה, דרדור בני משפחה נוספים לשימוש בסמים.

תרופות לטיפול בהתמכרות לאופיאטים

טיפול תרופתי ממושך למכורים לאופיאטים מבוסס על עקרון של מתן תרופה אגוניסטית או אגוניסטית חלקית. התרופות הנמצאות בשימוש בשלב זה הינן: מתדון ( Methadone .(Buprenorphine) בופרנורפין), Hydrochloride 3.2.הטיפול הפסיכו-סוציאלי שילוב טיפול פסיכו-סוציאלי וטיפול שיקומי עם הטיפול התרופתי הוכח כמשפר באופן משמעותי את הפסקת השימוש עד להינזרות המוחלטת abstinence total (גם מאופיאטים וגם מסמי רחוב אחרים ואלכוהול. הטיפול המשולב תורם משמעותית להגדלת יכולת התפקוד של המטופל במעגלי החיים השונים עבודה, משפחה וחברה ובכך מאפשר את ההשתקמות של החולים במחלת ההתמכרות ושל משפחתם.

 

הורדה ותצוגה של המסמך המקורי אפשרית על ידי לחיצה על הקישור הבא:

טיפול תרופתי ממושך וטיפול פסיכו-סוציאלי במכורים לחומרים אופיאטים – מדיניות המחלקה לטיפול בהתמכרויות